Головна » 2013 Липень 31 » Антикорупційне законодавство: чергові зміни у фокусі діяльності фармацевтичних компаній
22:17 Антикорупційне законодавство: чергові зміни у фокусі діяльності фармацевтичних компаній | |||||||||||||||||||||||||||
Антикорупційне законодавство: чергові зміни у фокусі діяльності фармацевтичних компаній
![]() Цю статтю нас спонукали написати численні запити фармацевтичних компаній в зв’язку з недавніми змінами в антикорупційному законодавстві. Сподіваємось, що викладений аналіз допоможе розібратися в змінених вимогах законодавства України в сфері протидії корупції. Отже, Верховною Радою України відповідно до зобов'язань перед ЄС у сфері боротьби з корупцією прийнято було прийнято три закони:
Необхідно зазначити, що в зв’язку зі зміною визначення неправомірної вигоди ключового значення для кваліфікації корупційних правопорушень набуло поняття «законна підстава» для отримання особою відповідних вигод. На жаль, наразі це поняття не визначене законодавчими актами України та щодо нього не надано поки що офіційного тлумачення. З огляду на це існує можливість достатньо широкого тлумачення правоохоронними органами цього поняття, що створює можливість визнання корупційними широкого кола діянь. Зокрема, винагорода за окремими господарськими операціями, які прямо не визначені нормативно-правовими актами, або законні підстави яких поставлено під сумнів (наприклад, визнання недійсними/фіктивними відповідних договорів) може бути кваліфікована як неправомірна вигода. Приклади ситуацій за участю фармацевтичних компаній, коли виникає ризик визнання діяння корупційним правопорушенням (тобто, коли законні підстави отримання відповідних вимог відсутні чи є/можуть бути сумнівними):
Порівняльний аналіз законодавчих змін кримінальної відповідальність фізичних осіб:
Особа, яка пропонувала, обіцяла чи надала неправомірну вигоду, звільняється від кримінальної відповідальності, якщо стосовно неї були вчинені дії щодо вимагання неправомірної вигоди І після пропозиції, обіцянки чи надання неправомірної вигоди вона до повідомлення їй про підозру у вчиненні нею злочину добровільно заявила про те, що сталося, органу, службова особа якого згідно із законом має право повідомляти про підозру. Кримінальний кодекс було доповнено новими статтями "Спеціальна конфіскація” та "Випадки застосування спеціальної конфіскації”. Термін конфіскація майна перетворюється на спеціальну конфіскацію, що передбачає вилучення майна не тільки у особи, яка отримала неправомірну вигоду, а й у осіб, у чиїх інтересах вона була отримана. Спеціальна конфіскація полягає у примусовому вилученні за рішенням суду у власність держави грошей, цінностей та іншого майна за умови вчинення злочинів, в яких фігурувала неправомірна вигода (хабар). Окрім того, законодавчо віднесено до кримінальних такі діяння, як "пропозиція надання неправомірної вигоди” та "прийняття пропозиції або обіцянки неправомірної вигоди”, і доповнено окремі санкції статей 364, 366, 368, 3682, 369, 3692 Кримінального кодексу таким видом кримінального покарання, як "спеціальна конфіскація”. Встановлено кримінальну відповідальність за надання неправомірної вигоди працівнику державного підприємства чи організації, який не має статусу службової особи, вчинення чи невчинення таким працівником будь-яких дій з використанням становища, яке він займає, в інтересах особи, що пропонує, обіцяє або надає згадану вигоду. Таким чином, злочином вважається надання неправомірної вигоди працівникам державних медичних закладів, навіть якщо вони не є службовими особами (раніше подібна норма стосувалася лише службових осіб). Також передбачено кримінальну відповідальність за пропозицію або обіцянку неправомірної вигоди службовій особі, а також прийняття такої пропозиції або обіцянки згаданою особою. Аналізуючи кримінальну відповідальність юридичних осіб слід наголосити, що вона передбачена Законом України " Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України стосовно відповідальності юридичних осіб". Слід нагади, що норми зазначеного Закону набувають чинності 01 вересня 2014 року. Отож, з дня набуття чинності законом до підприємств, установ чи організацій судом можуть бути застосовані заходи кримінально-правового характеру, окрім:
При застосуванні до юридичної особи заходів кримінально-правового характеру судом будуть враховуватися: ступінь тяжкості вчиненого її уповноваженою особою злочину, ступінь здійснення злочинного наміру, розмір завданої шкоди, характер та розмір неправомірної вигоди, яка отримана або могла бути отримана юридичною особою, вжиті юридичною особою заходи для запобігання злочину. | |||||||||||||||||||||||||||
|
Всього коментарів: 0 | |